Siirry suoraan sisältöön Siirry alapalkkiin

Lähetysmuseon esineitä mukana Kulttuurien museon uutuusnäyttelyssä

Kansallismuseossa avautuu 31.10. uusi Kulttuurien museon näyttely ”Uskontojen maailma”, joka keskittyy ikivanhaan mutta aina ajankohtaiseen aiheeseen, uskontoon. Näyttelyssä on mukana useita esineitä Suomen Lähetysseuran museon, Kumbukumbun, kokoelmista.

Näyttelyssä esitellään Lähi-idässä syntyneet kristinusko, islam ja juutalaisuus, ja aasialaisperäisistä uskonnoista ovat mukana hindulaisuus, buddhalaisuus, jainalaisuus, sikhiläisyys, shintolaisuus sekä kiinalaiset uskonnot. Myös luonnonuskonto, uususkonnot, ateismi ja synkretismi esitellään.

Teemaosioissa tuodaan esille monen uskonnon jakamia yhteisiä asioita. Niitä ovat muun muassa rukoileminen, uhraaminen, rituaalinen puhtaus, juhlat ja kausirituaalit, kuolemanjälkeinen elämä, vainajakultti, askeesi, pyhiinvaellus, onni ja suojautuminen sekä lähetystyö.

Maailman uskontojen lisäksi näyttely avaa monikulttuurista suomalaisuutta, jossa uskontojen kirjosta on tullut pysyvä piirre.

Myös näyttelyn esineistö yhdistelee uutta ja vanhaa. Mukana on niin veistoksia ja rituaalivälineitä kuin auton peruutuspeiliin ripustettavia moderneja amuletteja ja pyhiinvaellusmuistoja Mekasta, Intian temppeleistä ja Jerusalemista.

Suomen Lähetysseuran museon, Kumbukumbun, kokoelmista näyttelyssä on juutalaisuuteen liittyvää esineistöä sekä taiwanilainen alttarikaappi siihen kuuluvine esineistöineen, yhteensä yli 80 esinettä. Yli kaksimetrisen alttarin on Taiwanista tuonut Pirkka Mikkola vuonna 1988. Juutalaisesineistä osa on Penni Rainion ja Tuulikki Vilhusen 2000-luvun alussa hankkimia, osa vanhempaa perua.

Näyttely tulee esille huoneisiin 131 ja 132 Kansallismuseon 1. kerrokseen 31.10.2014–7.6.2015.

Uskontojen maailma – Kulttuurien museon uutuusnäyttely

jossa on esillä myös Lähetysseuran museon