Nenäpäivä

Nenäpäivä järjestetään, jotta kaikilla maailman lapsilla olisi mahdollisuus koulutukseen, terveyteen, turvaan ja ravintoon. Nenäpäivässä on mukana 9 järjestöä, jotka ovat vuosien saatossa auttaneet miljoonia heikoimmassa asemassa olevia lapsia.

Ole mukana auttamassa. Jo pienellä summalla on suuri merkitys maailman lapsille.

Lahjoita Nenäpäivään

Nenäpäivä tukee maailman lapsia

Jälleen on aika kaivaa punaiset nenät esiin! Nenäpäivä-keräyksen varoilla tuemme lasten hyvinvointia Kambodžassa, Myanmarissa, Etiopiassa ja Senegalissa. Parannamme koulutusta ja tuemme vammaisten lapsia ja nuoria sekä heikoimmassa asemassa olevia kansanryhmiä.

Vammaiset lapset ja heidän perheensä elävät kehittyvissä maissa usein köyhyydessä ja vammaisia piilotellaan. Vain pieni osa vammaisista lapsista aloittaa koulun, ja monella se keskeytyy hyvin pian. Autamme puolustamaan vammaisten oikeuksia, lisäämään yhteisöjen tietämystä vammaisten oikeuksista ja muuttamaan suhtautumista vammaisiin entistä positiivisemmaksi.

Tuemme eri kieliryhmien lasten koulutusta, jotta he voisivat aloittaa koulutiensä omalla äidinkielellään. Lasten lukutaitoa vahvistetaan kaksikielisellä opetuksella ja paikallisia opettajia koulutetaan. Lisäksi tuemme ja kehitämme kyläyhteisöjä niin, että vähemmistöt kykenevät itsenäisesti vastaamaan muuttuviin olosuhteisiin, ajamaan oikeuksiaan ja toimimaan yhteiskunnan täysiarvoisina jäseninä. Kyliin perustetaan kehityskomiteoita, joissa myös naisten ja lasten ääni pääsee kuuluviin.

Tänä vuonna kampanja huipentuu Nenäpäivä-lähetykseen perjantaina 10.11. Yle TV1:llä alkaen kello 19. Lahjoittaa voit kuitenkin ympäri vuoden.

Näin lahjoituksesi auttaa:

Uudet kengät lapselle Kambodžaan
Koulutarvikkeet lapselle Senegaliin
Kuulolaite Myanmariin
Saippuat vammaisten lasten ryhmään vuodeksi Kambodžaan

Nenäpäiviä jo vuodesta 2007

Nenäpäiviä on järjestetty vuodesta 2007 alkaen, ja Suomen Lähetysseura on ollut alusta alkaen mukana. Vuosien varrella on saatu aikaan roppakaupalla hyvää.

Esimerkiksi viime vuoden keräyksen tuotoilla 1 034 kielivähemmistöön kuuluvaa lasta sai äidinkielistä esikouluopetusta Senegalissa. Äidinkielinen esiopetus on tärkeää, sillä se tukee lasten oppimisvalmiuksia perusopetuksessa, joka järjestetään Senegalissa kokonaan ranskan kielellä.

Kambodžassa työmme mahdollisti vammaisten lasten ja nuorten pääsyn erityisopetukseen. Vuoden aikana tukea sai 154 lasta ja nuorta. Vammaiset ihmiset ovat edelleen monesti sivussa erilaisista koulutus- ja työmahdollisuuksista Kambodžassa, ja se johtaa köyhyyden kierteeseen.

Jatketaan hyvän tekemistä myös tänä vuonna!